Da li je nemačka auto-industrija ugrožena novim trendovima?

Svakog meseca u nemačku Saveznu kancelariju za statistiku stižu podaci o stanju najveće privrede Evrope, uključujući i najnovije podatke o uvozu i izvozu.

Izvor: Dimitrije Milić – Novi treći put

Foto: shutterstock, Zerbor

Foto: shutterstock, Zerbor

Uprkos promenama u svetskoj ekonomiji i različitim krizama koje su se desile u prethodnih preko deset godina, jedan trend nije se previše menjao. Već godinama u statistici izvoza Nemačke apsolutno prvo mesto zauzimaju automobili i automobilski delovi, iako je ovo država koja ima veoma heterogenu privredu i isti takav izvoz.

Tokom 2021. ova država je izvezla preko 130 milijardi dolara vrednih automobila u različite delove sveta. Kao najveći kupci nemačke auto-industrije na prvom mestu našli su se Kina i Sjedinjenje Američke Države, a ne mnogo daleko iza njih na spisku su i Ujedinjeno Kraljevstvo, Francuska, Italija i ostale moćne ekonomije sveta. Mnogi će reći da je ova industrijska grana motor najveće ekonomije Evropske unije i ujedno garant njene stabilnosti. Ipak, fantastične brojke i uspesi nemačkih automobilskih giganata izgleda da nailaze na prve ozbiljnije prepreke i to sa različitih strana sveta.

U poslednjih nekoliko godina svetsko tržište vozila karakterisao je veoma jak trend elektrifikacije, odnosno postepenog rasta udela vozila na električni pogon. Od zanemarljivih brojki pre jedne decenije, tokom 2022. u svetu je prodato preko 10.000.000 vozila ove vrste. Po podacima Međunarodne agencije za energetiku u 2022. udeo električnih vozila na celokupnom auto-tržištu bio je na blizu 15%, što predstavlja veliki rast. Taj udeo je bio samo 4% u 2020. Očekuje se da će tokom naredne godine ovaj udeo već biti na jednoj petini ukupnih prodatih vozila.

Postavlja se pitanje – zašto to predstavlja problem za Nemačku i njenu najjaču izvozno orijentisanu industrijsku granu? Veliki problem za ovu državu je što njena industrija u sferi automobila značajno kasni za ovim trendovima i što je godinama bila konzervativna kada se radi o pitanjima vozila na struju, autonomnih vozila i drugih tehnoloških inovacija u ovoj oblasti. Giganti iz ove države većinski su se oslanjali na motore sa unutrašnjim sagorevanjem i svoje prednosti u odnosu na ostale proizvođače u ovoj oblasti, to je generisalo i velike profite godinama. Međutim, ignorisanje savremenih trendova u industriji preti da poremeti tradicionalni odnos snaga na tržištu. Nemački auto-giganti se prilagođavaju, ali konkurencija je danas moćnija nego ranije.

Sa jedne strane sveta, administracija američkog predsednika Džoa Bajdena uspela je da u Kongresu progura najveći program pomoći privredi u sferi ekologije, uključujući i izdašne podsticaje za proizvodnju električnih vozila u Americi, kao što je poreski povraćaj u iznosu do 7.500 dolara za kupce ovakvih vozila. Bajdenov takozvani Zakon o smanjenju inflacije usmerio se, zajedno sa drugim zakonima usvojenim u prethodnih preko godinu dana, na to da od Sjedinjenih Američkih Država stvori prvaka u sferi obnovljivih izvora energije, sa tehnologijama u ovoj oblasti, uključujući i proizvodnje u oblasti rastuće industrije električnih vozila. Sa novim zakonima, proizvodi i proizvođači iz Sjedinjenih Američkih Država imaće značajnu prednost u odnosu na ostale na ovom važnom tržištu.

Na drugoj strani sveta, Kina počinje da posle više od decenije ulaganja ubira plodove svog delovanja u smeru napora da bude prvak u proizvodnji električnih vozila. U ovoj državi se danas proda i proizvede najveći broj električnih vozila na svetu i u 2022. ta brojka došla je do skoro 6 miliona prodatih primeraka. U ovom trenutku Peking, Šangaj, Šenžen i ostali veliki kineski gradovi kupe više vozila na električnu energiju nego ostatak sveta. Ono što je važno navesti jeste da su vlade u Pekingu uspele da se izbore da ova država bude i prvak kada se radi ili o proizvodnji ili o obradi svih ključnih minerala potrebnih za proizvodnju ovih vozila, poput kobalta, litijuma, nikla, bakra i drugih.

To omogućava da kineski proizvođači vozila na struju budu cenovno konkurentni i da uspevaju ne samo da se probiju na domaćem tržištu sa udelom u prodaji, već to uspevaju na stranim tržištima, poput auto-tržišta Nemačke. U prvom kvartalu 2023. od svih uvezenih električnih vozila u ovoj državi, malo više od 25% bilo je iz Kine, dok je prošle godine taj udeo iznosio samo oko 7%. Na drugoj strani, velikim nemačkim automobilskim gigantima preti i američki gigant Tesla. Ova ogromna američka kompanija je isporučila skoro 900.000 automobila u prvoj polovini ove godine, što je više električnih vozila nego što su prodali Folksvagen, BMV, Mercedes grupa i Porše zajedno. Kada se upoređuje tržišna kapitalizacija, korporacija Tesla je samostalno veća od celokupne auto-industrije Nemačke.

Iako je lako širiti pesimizam kada se radi o auto-gigantima iz ove države, što je primetno i u nekoliko anketa kod samih proizvođača, slika nije u potpunosti crna. Tržišna kapitalizacija kompanija poput Poršea više je nego dobra, industrijski kapaciteti Nemačke veoma su visoki, povezanost nemačkih lanaca snabdevanja u sferi retkih minerala sve je bolja, a evropski program subvencija kao odgovor američkom imaće svog efekta u ublažavanju negativnih posledica. Ipak, trenutni izazovi i prepreke sa kojima se suočava najmoćniji element privrede ove države nosi važnu lekciju. Ta lekcija je da kada se radi o novim trendovima na tržištu i novim tehnologijama, čak i najmoćniji proizvođači mogu da plate cenu ako se ne prilagođavaju.

Nemačka auto-industrija plaća cenu kašnjenja na tržištu električnih vozila, kao i u obezbeđivanju stabilnog snabdevanja mineralima potrebnim za proizvodnju novih modela električnih vozila. Ona će gotovo izvesno ostati dominantni element privrede ove države, ali će sa velikom neizvesnošću morati da se bori na stranim tržištima za svoje parče kolača. Iz tog razloga praćenje novih trendova na tržištu biće sve važnije, a zelena tranzicija je trend koji više nije moguće zaobići.

Dimitrije Milić – Novi treći put

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, Twitter nalogu i uključite se u našu Viber zajednicu.

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com