Дојче веле: Због јавашлука пропадају немачки мостови – 16.000 на листи за санацију, многи су већ за рушење

субота, 12.08.2023,  21:00 -> 21:54

Извор: DW (Дојче веле )

Хиљаде мостова широм Немачке требају санацију, а многи морају и да се руше. То је резултат јавашлука и велики проблем за економију. Неки градићи су тако претрпани саобраћајем који је требало да тече ауто-путем.

Како трошни мостови могу да економски угрозе цео регион лепо се види у градићу Лиденшајду на западу Немачке. Оданде је свега тридесетак километара ауто-путем до Дортмунда, и тиме целог рурског мегалополиса.

Али, ауто-путем се не може. Мост кроз долину речице Рамеде затворен је још крајем 2021. године, а онда је у мају прошле године дигнут у ваздух. Још три године ће се чекати на нови мост.

То не само да изазива саобраћајни хаос од којег се возачима диже коса на глави, већ и економски тешко погађа индустријске градиће на рути аутопута. Комплетном региону прети одсецање од остатка земље.

Шест хиљада камиона дневно пред капијом

Тимо Хелшер, аутомеханичар из Лиденшајда, сведочи да су на локалном путу пред његовом радионицом и кућом често километарске колоне камиона који би иначе ишли ауто-путем. Муштерије тешко стижу до Хелшера, каже, промет му је опао за трећину.

Како прича за јавни сервис WДР, чак је замишљао да прода све што има и изнајми мањи стан. Овај робусни човек каже да су бриге оставиле трага и на здравље – недавно је преживео срчани удар.

То је свакодневица – сваког дана кроз градић Лиденшајд прође 6.000 камиона и 14.000 аутомобила. Све због једног моста којег нема.

Све те проблеме по људе и економију изазвало је грубо занемаривање инфраструктуре, кажу аутори студије “Мостови као фактор ризика” са Института за путне мреже Техничке високе школе у Ахену. Њих су разне индустријске и трговачке коморе региона Порајња задужиле да испитају колики је заправо цех трошних мостова.

Резултат је шокантан: од неколико хиљада мостова у региону – ту се броје и мостићи и велики вијадукти – чак 650 је “тешко“, а 350 “веома тешко“ оштећено. Другим речима, тим мостовима је истекао рок трајања иако се и даље користе.

Истраживачи немају сумње да је то огроман ризик по привреду региона и целе Немачке.

Огромни трошкови

Кристијан Кестерман са Института немачке привреде рачуна да би цех само због затварања ауто-пута код Лиденшајда могао да износи вртоглавих 1,8 милијарди евра.

Две трећине суме због додатних трошкова који настају кад камиони морају алтернативним путевима. Последња трећина јер прети смањена економска активност.

Па томе треба додати још 1,8 милијарди евра губитка за појединачне бизнисе и радње, попут оне аутомеханичарске у Лиденшајду.

Ту је време новац. “Морамо да скратимо процедуру планирања. Не може бити да нам треба десет година за одобрење за санацију неког моста“, каже Дирк Кемпер, стручњак за саобраћај са Универзитета у Ахену.

Чак 16.000 мостова за санацију

Тек од почетка 2021. године одговорност за савезне ауто-путеве сноси државно предузеће “Ауто-пут ГмбХ”. Претходно је свака покрајина била одговорна за своје делове пута.

Ново предузеће намерава да од 2026. санира по 400 мостова годишње. То је амбициозан циљ, јер данас се не санира ни половина тог броја.

Укупно Немачка има око 130.000 мостова од којих 16.000 захтева санацију. Међу њима, 1.600 налази се на савезним друмовима, а око хиљаду су у надлежности железнице.

Много је примера јавашлука. Рецимо, мост на путу А544 код Ахена мораће да се замени и то је познато “већ неколико година“, кажу у “Ауто-путу”. Али исто је тако познато да је требало реаговати раније – па би постојећи мост могао да опстане, а не да се руши и да се троше паре и време на нови.

Ове године је додуше Влада у Берлину прогурала Закон о убрзању инфраструктурних пројеката. Према њему, више нису потребна нова одобрења уколико се стари мост при санацији проширује. Такође, за мостове отпада обавеза студије о утицају на животну средину.

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com