Gotovo tri četvrtine evropskih potrošača smanjuje potrošnju na svakodnevne neophodne artikle, uključujući hranu, kako bi spojili kraj s krajem usred pogoršanja krize i rasta troškova života.
0:00/ 0:00
Novo istraživanje pokazuje da je 71 odsto potrošača na šest ključnih tržišta u Evropi već napravilo značajne promjene u načinu na koji kupuju dok se bore sa inflacijom koja dostiže nivo koji nije viđen u četiri decenije.
Blic preporučuje
Izvještaj IRI-a, kompanije za analizu podataka i istraživanje tržišta, otkrio je i da 58 odsto potrošača već navodi da su smanjili nabavku osnovnih stvari, a 35 odsto njih je ušlo u ličnu štednju i uzimalo kredite za plaćanje računa.
– Očigledno je da spremnost potrošača na trošenje trpi i da će se taj trend verovatno pogoršati – uz verovatnoću dalneg naglog rasta cena s obzirom na visoke ulazne troškove i promenjivu cenu energije – rekla je Ananda Roj, globalna viša potpredsednica u IRI-ju.
Bloomberg piše da rastuće cene hrane, goriva i energije nagrizaju kućne budžete širom Evrope, dok ruske zastoje u isporuci energije prisiljavaju domaćinstva i industriju da se pripremaju za potencijalne nestanke ove zime. Poverenje potrošača širom kontinenta ostaje blizu rekordno niskog nivoa i rastu strahovi da evrozona ide ka recesiji.
– Ozbiljni “umor od inflacije” s kojim se suočava prosečni evropski potrošač prisiljava niz “prilagođavanja ponašanja” koji nisu viđena od strogih 1970-ih i 1980-ih – rekla je Roj.
To uključuje izostanak obroka, prelazak na diskontne lance prehrambenih proizvoda, kupovinu artikala privatne robne marke i sniženih proizvoda, kao i zastarele robe.
Dok proizvodi van sezone koji su dostupni tokom cele godine i dalje mogu biti dostupni imućnim kupcima, asortiman koji se nudi u srednjem i donjem dijelu lanaca supermarketa postaće “značajno uži”.
Promene se ne dešavaju samo u sedmičnoj trgovini. Nešto više od polovine Evropljana u studiji IRI – koja je anketirala 3.000 potrošača – reklo je da planira da smanji dostavu hrane, a 47odsto je reklo da će manje jesti u restoranima, barovima ili kafićima.
Bez znakova pada inflacije u bliskoj budućnosti, trgovci na malo i potrošači će morati nastaviti da se prilagođavaju.
– Postoji nekoliko teških odluka za kupce, a trgovci na malo i brendovi će morati da pažljivo razmotre kako će odgovoriti na potrebe kupaca – istakla je Roj.
(Investitor)
Želite da vam “Blic Biznis” donosi najnovije i ekskluzivne informacije o ekonomiji i dešavanjima u svetu biznisa, da čitate o uspesima i padovima srpskih privrednika, ali i poslovima koji u Srbiji i svetu donose novu eru u biznisu. Postanite i vi deo kluba koji čini desetine hiljada menadžera. Prijavite se na newsletter i na mejlu očekujte najaktuelnije i najekskluzivnije informacije.