GLOBALNA TRGOVINA VIŠE NIKAD NEĆE IZGLEDATI ISTO Izvršni direktor WTC® Robin van Pujenbrok za “Blic Biznis”: “Sada je ključno biti brz i fleksibilan”

Svetski ekonomski stručnjaci pokušavaju da daju svoje procene i predviđanja o tome kako će izgledati međunarodna ekonomska slika 2023. godine, da li nas čeka dalji porast inflacije ili će se trend iz 2022. zaustaviti. Upravo o ovoj i sličnim temama razgovarali smo sa Robinom van Pujenbrokom, izvršnim direktorom Asocijacije svetskih trgovinskih centara ® (WTC®), koja zahvaljujući prisustvu u 100 zemalja sveta svakodnevno prati sve izazove sa kojim se suočavaju, ne samo velike kompanije, već i nosioci ekonomije, mala i srednja preduzeća.

Slušaj vesti

0:00/ 0:00

Robin van Pujenbrok

Foto: Samantha VPK / Ustupljene fotografije

Robin van Pujenbrok

– Toliko toga se promenilo, svet se suočio sa nepredviđenim izazovima u protekle tri godine. Prošli smo kroz najveću zdravstvenu krizu kakva nije viđena već generacijama, što je promenilo ne samo to kako poslujemo, već i uopšte kako živimo. U suštini, pandemija je izazvala šok za naš globalni model proizvodnje i distribucije i dovela do potpunog gubitka ravnoteže između ponude i potražnje, kaže van Pjuenbrok u intervjuu za “Blic Biznis”.

On je istakao i da su lanci nabavke bili efikasni i globalno integrisani, ali i da se dešavalo da taj lanac pukne čak i ako najmanja komponenta ne funkcioniše dodajući da “vidimo da kompanije sada više cene elemente kao što su zalihe, blizina tržišta i pristup obučenoj radnoj snazi nego model “tačno na vreme” i puku isplativost”.

Šta vidite kao najveće probleme u globalnoj trgovini u ovom trenutku?

– Stabilnost je ključna za svaku kompaniju. Danas postoji mnogo faktora koji izazivaju nestabilnost. Tu su sankcije i razne trgovinske barijere iz ekonomske perspektive na koje kompanije treba da se naviknu. Carine i protekcionizam utiču na slobodan protok trgovine, robe i ljudi. Kompanije takođe treba da se bore sa inflacijom, sve većim kamatnim stopama i promenljivim deviznim kursom. Tu su i uticaj klimatskih promena i geopolitičke tenzije. Vlada velika borba za talente, pri čemu je pronalaženje ljudi za posao samo jedan deo izazova – mnogo veći je kako ih zadržati. Pored toga, naravno da i brojne komponente trenutnih problema sa lancima nabavke koje svi dobro znamo: manjak i sirovina i gotovih proizvoda, pitanja zapošljavanja radne snage, zavisnost i neusklađenost dobavljača – dugačak je spisak kad je u pitanju logistika lanaca nabavke.

Ima li nekih rešenja na vidiku?

– Kompanije su veoma agilne i brzo su se prilagodile novim izazovima. Reorganizovale su svoje lance nabavke, uvele novu efikasnost i pronašle inovativne načine korišćenja tehnologije. Rešenja će biti zasnovana na prilagodljivosti i hrabrosti da se promene postojeći modeli poslovanja. Monetarna politika će morati da se bavi stabilnošću cena i zauzdavanjem inflacije.

Da li WTCA ima ulogu u rešavanju trenutnih problema u lancu nabavke?

– Mnoge članice Asocijacije svetskih trgovinskih centara® (WTC®) bave se logistikom i u suštini trenutno okruženje vide kao priliku. Pomažu da se oblikuje budućnost logistike. Nedavno sam bio moderator panela o logistici u Gvadalahari u Meksiku, na našem susretu za region Latinske Amerike, kom su prisustvovale članice naše Asocijacije iz Gvadalahare, San Luis Potosija i Nuevo Lareda, i bilo je zadivljujuće kojim nivoom znanja i vizije doprinose rešavanju problema i stvaranju novih prilika. S obzirom da članice Asocijacije komuniciraju sa drugima širom sveta, od velikog je značaja što razmenjuju najbolju praksu i iskustva.

Kako Asocijacija doprinosi globalnoj trgovini?

– Kao međunarodno trgovinsko udruženje, Asocijacija svetskih trgovinskih centara® (WTCA®) podstiče i promoviše međunarodnu trgovinu i razvoj. Naša globalna mreža od preko 300 članica Asocijacije u blizu 100 zemalja stvara atmosferu poverenja u kojoj članice sarađuju i razmenjuju ideje i najbolju praksu. Članice su podeljene po radnim grupama – koji se zovu savetodavni odbori– za trgovinske usluge, razvoj nekretinina, konferencijske i sajamske centre, poslovne klubove i poljoprivredu. Žila kucavica naše organizacije su pojedinačne članice koji se okupljaju da stvaraju međunarodne trgovinske prilike za svoje poslovne partnere. Primera radi, članica Asocijacije obezbeđuje edukaciju u oblasti trgovine, organizuje trgovinske delegacije, savetuje kompanije o međunarodnom širenju i nudi programe ulaska na tržište. Članicama Asocijacije svakodnevno pomažu regionalni koordinatori. Za region jugoistočne Evrope, WTCA je imenovala Danicu Milovanović.

S obzirom na trenutnu geopolitičku krizu, da li možemo da očekujemo da će se stvari ikad vratiti na staro?

– Svet je doživeo brojne suštinske promene u proteklih nekoliko godina. Imali smo najveću zdravstvenu krizu kakva nije viđena već generacijama, ekološke katastrofe i geopolitičke izazove koje pominjete. Mnoga mesta se sada suočavaju sa recesijom koja pogađa sve. Svet se stalno menja i ono što smo naučili jeste da moramo da budemo spremni da se susrećemo sa brojnim nepoznanicama i da se stalno menjamo. Bilo bi suludo stalno raditi jednu te istu stvar i očekivati drugačije rezultate.

Robin van Pujenbrok

Foto: Samantha VPK / Ustupljene fotografije

Robin van Pujenbrok

Koji je vaš savet menadžerima korporacija, preduzetnicima i poslovnim ljudima kad je u pitanju trenutna situacija na globalnom tržištu?

– Glavna lekcija koju treba naučiti iz potresa koje smo doživeli proteklih godina jeste da neizvesnost uvek vreba. Ne postoji status quo. Kompanije su ranije pravile dugoročne planove, a sada je ključno biti brz i fleksibilan. I dalje možete da planirate narednih šest meseci, ali na osnovu kojih parametara? Ko zna kako će svet izgledati za šest meseci. To smo naučili iz pandemije kovida 19, a sada su tome dodati i mnogi drugi faktori, kao što su konflikt, izuzetno visoka inflacija, trgovinske barijere, što sve dovodi do ogromnih problema u lancu nabavke. Nepoznanice su pred nama svakog dana. To je svet u kom živimo.

– S’ druge strane, trenutna situacija potvrđuje važnost organizacija kao što je WTCA, u kojoj imamo globalnu mrežu i ekosistem agencija za ekonomski razvoj, privrednih komora, građevinskih investitora, logističkih centara, aerodroma, slobodnih zona, univerziteta i drugih koji pomažu lokalnim zajednicama. Mreža omogućava članici Asocijacije da kontaktira bilo koju drugu od ostalih 300 članica širom sveta kako bi zajednički radili u atmosferi poverenja na alternativnim, fleksibilnim i inovativnim poslovnim rešenjima za svoje lokalne kompanije. Vidimo da trenutno postoji veliko interesovanje u regionu jugoistočne Evrope za pristupanje našoj mreži velelepnih građevinskih objekata i integrisanih trgovinskih usluga.

Po vašem mišljenju, kako će globalna trgovina izgledati za 10 godina?

– To je veoma složeno pitanje. Ko može da predvidi budućnost? Trenutno smo usred oluje: konflikt, klimatski izazovi, masovne migracije, nesigurnost hrane i glad, rastuća inflacija i polarizovani izbori širom sveta. Način na koji rešavamo ove izazove će odrediti našu budućnost. Iako će globalno trgovinsko okruženje biti prilično stabilno u bliskoj budućnosti, mislim da neće rasti istom stopom kao ranije. Način na koji se krećemo kroz trenutnu oluju će odrediti gde će biti protok trgovine i gde će se vršiti ulaganja. Naša sposobnost da rešavamo probleme se dovodi u pitanje na mnogo nivoa.

Želite da vam “Blic Biznis” donosi najnovije i ekskluzivne informacije o ekonomiji i dešavanjima u svetu biznisa, da čitate o uspesima i padovima srpskih privrednika, ali i poslovima koji u Srbiji i svetu donose novu eru u biznisu. Postanite i vi deo kluba koji čini više od 100.000 ljudi. Prijavite se na newsletter i na mejlu očekujte najaktuelnije i najekskluzivnije informacije.

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com