Zadatak da utvrde stvarno stanje
Ovo zanimanje, jedan je od najatraktivnijih honorarnih poslova na svetu, piše na sajtu jedne firme koja se u Srbiji bavi, između ostalog, angažovanjem tajnih kupaca za potrebe svojih klijenata, pišu na svom blogu Poslovi.infostud.
Miljan Premović, osnivač i direktor te kompanije objašnjava da tajni kupac nije nikakav špijun, niti “cinkaroš”, nego kupac koji ima zadatak da obilaskom neke radnje, koja može ali i ne mora uključivati kupovinu, utvrdi stvarno stanje stvari u njoj i svoje iskustvo pismeno prenese onima koji su ga angažovali.
Izveštaji koji sačine tajni kupci na osnovu unapred planirane i pripremljene posete pomažu kasnije kompanijama u detektovanju određenih problema i manjkavosti u procesu rada.
Foto: Milan Ilić / Ringier
Mahom na proveri izlog i ljubaznost prodavca
U Srbiji tajne kupce najčešće angažuju vlasnici različitih trgovinskih objekata kako bi dobili informacije o stanju u svojim prodavnicama. Klijenti Premovićeve firme su i velika i mala preduzeća, mahom dobro poznata kupcima.
– Mi smo zapravo posrednik između naših klijenata i tajnih kupaca. Za poslednjih sedam godina koliko se bavimo obukom i angažovanjem tajnih kupaca, u svojoj bazi imamo više od 4.000 ljudi različitog uzrasta, zanimanja, radnog statusa, pa tako oni mogu da budu penzioneri, studenti, zaposleni ili nezaposleni – objašnjava Premović dodajući da dve trećine kupaca koje oni imaju u svojoj bazi čine žene, najčešće starosti između 25 i 39 godina.
Ko će biti angažovan za određeni posao zavisi od potreba klijenta i vrste njegovog istraživanja, a Premović navodi da tajni kupci uglavnom imaju zadatke da obrate pažnju na izgled nekog objekta, prilaz njemu, situaciju u izlogu, ljubaznost osoblja, čistoću u objektu.
Nekada ništa ne kupe, samo posmatraju
Kompanije su sa angažovanjem tajnih kupaca u SAD-u počele još u drugoj polovini prošlog veka, a poslednje dve-tri decenije je to sve zastupljeniji vid analize tržišta i u Evropi. Premović smatra da je prednost ovog načina istraživanja u odnosu na klasično anketiranje potrošača u tome što se dobija objektivnija slika.
Foto: Milan Ilić / Ringier
– Kod klasičnih anketiranja kupci mogu da kažu da su zadovoljni uslugom, a da je ona objektivno loša. A tajni kupci su obučeni da obrate pažnju na određene stvari i postupke i njihovi nalazi omogućavaju prodavcu da brzo i efikasno dobije uvid u realno stanje i da na to adekvatno reaguje – kaže sagovornik Infostuda.
Uslov da bi neko bio tajni kupac je prethodna onlajn obuka koju besplatno nudi ove firma i sticanje MSPA sertifikata.
Zbog prirode posla, jedna Infostudova sagovornica, želela je da ostane anonimna, a tajni kupac je već sedam godina. Počela je da radi na preporuku druga još tokom studentskih dana, ali se i danas, bez obzira na stalni posao koji radi, honorarno bavi tajnom kupovinom. Kaže da je za sve ove godine odlazila u tajnu kupovinu u prodavnice robe široke potrošnje, drogerije, apoteke, benzinske pumpe, prodavnice sportske opreme, dečije radnje…
– Kada me angažuju, dobijem scenario u kojem piše šta se tačno radi i na šta se obraća pažnja prilikom tajne kupovine. Nekada je to samo obilazak radnje bez kupovine, a nekada se i kupuje. Kada je uključena kupovina dobijem određenu sumu za nju i to što sam kupila posle ostaje meni – kaže nam ova sagovornica objašnjavajući na jednom primeru kako izgleda kupovina:
– Primera radi, odem u butik sa namerom da kupim farmerke. I razgovaram sa prodavačicom kao i svaki kupac. Tražim određeni broj, kroj, raspitam se o materijalu. Kasnije, na osnovu iskustva koje sam stekla napišem izveštaj o poseti – priča ovaj tajni kupac.
Dnevnica za zahtevniji zadatak 6.000 dinara
Honorar, potvrđuje i ona, ali i Premović, obično je između 1.500 i 2.000 dinara za jednu standardnu posetu, a ukoliko su u pitanju zahtevniji zadaci dostiže i 6.000 dinara. Sa višegodišnjim iskustvom u tajnoj kupovini naša sagovornica odlazi i u tajne posete hotelima, pa tu osim nešto većih honorara ima i plaćen smeštaj i mogućnost korišćenja usluga koje hotel pruža.
– To je najlepši deo ovog posla, jer praktično i radite i odmarate u isto vreme – kaže ona navodeći da nije do sada imala nikakva neprijatna iskustva sa tajnom kupovinom, niti se suočila sa time da prodavci posumnjaju da ona nije samo običan kupac.
Foto: Profimedia
Angažovanje tajnih kupaca u porastu je poslednjih godina u Srbiji, a kompanije koje ih angažuju uglavnom to rade preko posredničkih firmi, poput Intelligence-a, kakvih u našoj zemlji ima desetak.
Miljan Premović ističe da u svetu postoji udruženje Mystery Shopping Professionals Asociation koje ima jasno ustanovljene principe rada tajnih kupaca po kojima se radi i na našem tržištu, dok u našoj zemlji još uvek nema slično esnafsko udruženje firmi koje se bave ovim poslom.
(Izvor: Poslovi.Infostud)
Želite da vam “Blic Biznis” donosi najnovije i ekskluzivne informacije o ekonomiji i dešavanjima u svetu biznisa, da čitate o uspesima i padovima srpskih privrednika, ali i poslovima koji u Srbiji i svetu donose novu eru u biznisu. Postanite i vi deo kluba koji čini desetine hiljada menadžera. Prijavite se na newsletter i na mejlu očekujte najaktuelnije i najekskluzivnije informacije.