Milijarder Džef Bezos kaže da se srećan i uspešan život svodi na 4 jednostavne stvari

Međutim, kada ponudi svoje lične perspektive, to privuče pažnju, a autor Inc.com-a je izdvoji 4 najkorisnija životna saveta poznatog preduzetnika.

Blic preporučuje

Bezos o moći ljubaznosti

Inteligencija je bitna, ali kao što je Bezos naučio kroz odrastanje sa svojom bakom i dedom kada je imao 10 godina, sama inteligencija vas neće učiniti uspešnim.

Evo priče koju je Bezos ispričao diplomcima Princetona:

Moj deda je vozio. A moja baka je sedela na suvozačevom sedištu. Pušila je tokom ovih putovanja, a ja sam mrzio taj miris.

U tim godinama, koristio bih svaki izgovor da pravim procene i radim manje aritmetike. Odlučio sam da jedan slučaj bude za baku. Procenio sam broj cigareta dnevno, procenio broj udisaja po cigareti i tako dalje. Kada sam bio siguran da sam došao do razumne cifre, gurnuo sam glavu u prednji deo auta, tapnuo baku po ramenu i ponosno rekao: „Za dva minuta po udisaju, uzela si sebi devet godine života!”

Živo se sećam onoga što se dogodilo, a nije bilo ono što sam očekivao. Očekivao sam da ću dobiti aplaudiranje zbog svoje pameti i aritmetičkih veština. Umesto toga, moja baka je briznula u plač. Seo sam na zadnje sedište i nisam znao šta da radim. Dok je moja baka sedela uplakana, moj ded, koji je vozio u tišini, stao je na ivicu auto-puta. Izašao je iz auta, došao okolo i otvorio moja vrata i čekao da krenem za njim.

američki dolar

Foto: shutterstock

američki dolar

Deda me je pogledao i nakon malo ćutanja nežno i smireno rekao: “Džefe, jednog dana ćeš shvatiti da je teže biti dobar nego pametan.”

Razmislite o ljudima koje poštujete. Razmislite o ljudima kojima se divite. Razmislite o ljudima s kojima volite biti u blizini.

Oni su pametni. Oni su ostvareni. Ipak, šta ih istinski izdvaja? Oni su ljubazni, čak i kada je to prilično teško. Kao što kaže Mark Kuban, biti fin jedna je od najpotcenjenijih veština u poslu.

Kao što je Bezos rekao: “Inteligencija je dar, ljubaznost je izbor.” Možete raditi da biste postali pametniji, ali ne možete izabrati da budete inteligentni.

Ali uvek možete izabrati da budete ljubazni.

Bezos o fokusiranju na stvari koje se nikada neće promeniti

Teško je biti inovativan. Teško je biti istinski lider. Prečice obično donose kratkoročne koristi. Neverovatno je teško znati šta će se promeniti.

Bezosa ne brine šta će se promeniti. Fokusira se na ono što se neće promeniti. Izgradio je Amazon oko stvari za koje je znao da će biti stabilne tokom vremena, ulažući mnogo u osiguravanje da će Amazon pružiti te stvari – i poboljšati svoju isporuku tih stvari.

Kao što je jednom ispričao:

Vrlo često dobijem pitanje: “Šta će se promeniti u narednih 10 godina?” I to je veoma interesantno pitanje; to je vrlo uobičajeno. Gotovo nikad ne dobijam pitanje: “Šta se neće promeniti u sljedećih 10 godina?” I ja vam tvrdim da je to drugo pitanje zapravo važnije – jer možete izgraditi poslovnu strategiju oko stvari koje su stabilne u vremenu. U našem maloprodajnom poslovanju znamo da kupci žele niske cene i znam da će to biti istina za 10 godina od sada. Žele brzu isporuku; žele širok izbor.

Bezos: “Volim Amazon; samo bih volio da isporučujete malo sporije.”

Foto: Michael Sohn / Tanjug/AP

Bezos: “Volim Amazon; samo bih volio da isporučujete malo sporije.”

Nemoguće je zamisliti budućnost za 10 godina u kojoj će mušterija doći i reći: “Džef, vidi, volim Amazon, samo bih voleo da su cene malo više.” “Volim Amazon; samo bih volio da isporučujete malo sporije.” To je prosto nemoguće.

I tako trud koji ulažemo u te stvari, razvijajući te stvari, znamo da će energija koju danas ulažemo u to i dalje isplatiti dividende našim klijentima za 10 godina. Kada imate nešto za šta znate da je istina, čak i na duži rok, možete priuštiti da uložite mnogo energije u to.

Fokusiranje na stvari koje se neće promeniti ne garantuje uspeh. Ali to pruža jedan od najboljih temelja za uspeh koji možete pronaći.

Bezos o izbegavanju doživotnog žaljenja

Kada ljudi razmišljaju o nečemu velikom što žele da urade – pokrenuti sopstveni posao, promeniti karijeru, preseliti se u novi grad, itd. – često razmišljaju o tome da li će požaliti zbog odluke ako stvari ne uspeju, ako ne ispadne onako kako su želeli.

Svaki novi put je neizvestan, budućnost je nepredvidiva. Normalno je da se plašite da ćete požaliti što ste uradili nešto novo. Ali kada se osvrnete unazad, obično žalite za stvarima koje neste uradili. Posao koji neste započeli. Promena karijere koju nisi napravio. Potez koji nisi preduzeo.

Posebno žalite zbog vremena kada niste rizikovali na sebi.

Kao što je Bezos rekao o donošenju odluke da pokrene Amazon:

Otišao sam kod svog šefa u to vreme i stvarno mi se sviđao svoj posao, i rekao sam mu da ću početi da radim ovu stvar, da radim internet knjižaru i već sam rekao svojoj ženi i ona je rekla: “Super, idemo”. I rekao sam to svom šefu i on je rekao: “Mislim da je ovo dobra ideja, ali mislim da bi bila još bolja za nekoga ko već nije imao dobar posao.”

Za mene je to bio pravi način za donošenje takve vrlo lične odluke, jer su te odluke lične, nisu kao poslovne odluke zasnovane na podacima. Oni su: “Šta tvoje srce kaže?”

A za mene, najbolji način da razmišljam o tome bio je da se projiciram prema 80. godini i kažem: “Vidi, kada budem imao 80 godina, želim da svedem na najmanju moguću meru broj žaljenja.” Ne želim da imam 80 godina i da u tihom trenutku razmišljam o svom životu i katalogiziram gomilu velikih žaljenja i propusta u životu.

U većini slučajeva, naša najveća žaljenja se ispostavljaju kao propust. To su putevi koji se ne kreću i oni nas progone. Pitamo se šta bi se desilo. Znao sam da kada budem imao 80 godina, nikada neću požaliti što sam pokušao ovu stvar [da sam napustio dobar posao da bih pokrenuo Amazon] zbog koje sam bio jako uzbuđen i koja nije uspela.

Ako nije uspelo, dobro. Bio bih veoma ponosan na činjenicu da sam pokušao kada budem imao 80 godina. I takođe sam znao da će me uvek proganjati ako ne pokušam. I tako da bi to bilo žaljenje, bilo bi 100 odsto šanse za žaljenje ako nijesam pokušao i u suštini nula posto šanse za žaljenje ako sam pokušao i nisam uspeo.

To je korisna metrika za svaku važnu životnu odluku.

Recite da se bojite da pokrenete posao. Uz planiranje, pripremu i podršku, strah je nešto što možete prevladati.

Ali žaljenje – ona vrsta žaljenja koja dolazi iz toga što ste jednog dana poželeli da ste barem pokušali – je osećaj koji nikada ne možete prevladati.

Bezos o stvaranju vlastitog zamajaca

Zamajac je neverovatno težak točak za koji je potreban ogroman napor da se gurne. Nastavite da gurate i zamajac razvija zamah. Nastavite da gurate i na kraju počne da pomaže da se okrene i generiše sopstveni zamah.

U knjizi “Od dobrog do sjajnog”, Džim Kolins je primenio premisu na poslovanje, pokazujući kako je zamajac kompanije samojačajuća petlja sastavljena od nekoliko ključnih inicijativa koje i hrane i pokreću jedna drugu.

Amazon je ovu premisu doveo do izuzetne krajnosti; kako Brad Stone opisuje ranu verziju Amazonovog zamašnjaka u “The Everything Store-u”:

… Bezos i njegovi poručnici skicirali su svoj vlastiti vrli ciklus, za koji su verovali da pokreće njihov posao. Išlo je otprilike ovako: niže cene dovele su do većeg broja poseta kupaca. Više kupaca povećalo je obim prodaje i privuklo više prodavača trećih strana koji plaćaju proviziju na stranicu. To je omogućilo Amazonu da dobije više od fiksnih troškova kao što su centri za ispunjenje i serveri potrebni za pokretanje web stranice. Ova veća efikasnost je tada omogućila dalje snižavanje cena.

Napajajte bilo koji dio ovog zamajaca, razmišljali su, i to bi trebalo ubrzati petlju.

Ključno je napraviti zamajac koji, kada pokrenet bilo koji njegov dio, prirodno ubrzava celi mehanizam.

Recimo da prodajete bazene. Nova prodaja i instalacije čine jedan deo vašeg zamajaca. Ugovori o održavanju čine još jedan: što više novih bazena prodate, više ugovora o uslugama možete prodati i više planiranih poseta održavanja možete generisati. Te posete stvaraju više mogućnosti za vaše tehničare da isporuče sjajnu uslugu, koja podmiruje preporuke, nadogradnje i buduću prodaju. I ne zaboravite ad hoc pozive; svaki je prilika da tehničar pretvori zeleni bazen u plavo, da vi prodate još jedan ugovor o održavanju i da identifikujete zastarele sisteme koji bi mogli biti zamenjeni novima. A tu je i prodaja zaliha…

Takođe možete napraviti lični zamajac. Recite da želite da dođete u bolju formu. Vežbanje je jedan deo. Zdravija ishrana je druga stvar. Pronaći nekoliko ljudi s kojima ćete raditi, barem povremeno, je drugo. Hranite se zdravije i lakše je vežbati; imati partnera za vežbanje stvara mali pritisak koji će vam pomoći da se držite svoje rutine; vežbanjem ćete poželeti da jedete zdravije, samo da se ne biste osećali kao da ste “protraćili” trening jedući gomilu praznih kalorija.

Razmislite o tome na ovaj način: ako imate samo jedan primarni pokretač uspeha, šta se dešava kada zamah tog pokretača neizbežno stane? Koje druge pokretače možete dodati svom poslovanju koji će vam pomoći da održite i izgradite zamah – i da se nahranite istim tim zamahom?

Ključno je napraviti zamajac koji, kada pokrenete bilo koji njegov dio, prirodno ubrzava cijelu petlju.

Jer tada će vaš posao – ili vaš život – stvoriti vlastiti zamah i dati vam novi podstrek.

(Investitor.me)

Želite da vam “Blic Biznis” donosi najnovije i ekskluzivne informacije o ekonomiji i dešavanjima u svetu biznisa, da čitate o uspesima i padovima srpskih privrednika, ali i poslovima koji u Srbiji i svetu donose novu eru u biznisu. Postanite i vi deo kluba koji čini desetine hiljada menadžera. Prijavite se na newsletter i na mejlu očekujte najaktuelnije i najekskluzivnije informacije.

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com