PORUČIŠ TELEFON A U PAKETU STIGNE IGRAČKA Sve je veći broj internet prevaranata u Srbiji, na CRNOJ LISTI čak 440 onlajn trgovaca

U poslednje dve godine, a naročito tokom pandemije, onlajn trgovina u Srbiji je doživela pravu ekspanziju. Međutim, sa sve većim brojem onlajn trgovaca iskristalisali su se i oni koji ne posluju u skladu sa zakonom, već varaju kupce. Tako se dešavalo da potrošač preko interneta poruči telefon ili laptop, a dobije dasku, ciglu ili igračku!

Blic preporučuje

Nacionalna organizacija potrošača Srbije (NOPS) na osnovu prijava potrošača povećala je crnu listu prodavaca koji nelegalno prodaju robu i varaju preko društvenih mreža Fejsbuk i Instagram, a trenutno se na produženoj crnoj listi nalazi ukupno 440 onlajn trgovaca!

Naime, na crnoj listi se trenutno nalaze 153 onlajn prodavca sa Fejsbuka, dok je sa Instagrama čak 287 profila koji nisu registrovani za obavljanje trgovine, a učinili su raznorazne prekršaje ili ne posluju u skladu sa Zakonom o elektronskoj trgovini.

Marko Dragić iz pravnog tima NOPS kaže da je 440 profila trenutno na crnoj listi, ali da je zapravo taj broj mnogo veći i da se lista stalno povećava.

Foto: shutterstock

Umesto tunike stigla krpa

Beograđanka J. Đ. (25) poručila je preko jednog Instagram profila dve tunike, a šokirala se kada joj je stigao paket jer je umesto tunike dobila jednu pocepanu majicu i drugu običnu majicu sa kratkim rukavom.

– U paketu su bile obične jednobojne majice, jedna rašivena na rubovima. Čim sam to videla, htela sam da pozovem broj telefona koji je bio na paketu. Broj nije bio u funkciji. Pošaljem poruku tom profilu i doživljavam još veći šok. Odgovorili su mi da to nije rašiveno, već da je tako urađeno u tom fazonu i da su svima poslali takve. Obećali su mi da će mi poslati drugu, međutim, paket nikad nisam dobila – rekla je J. Đ.

Uigrana šema

– To je samo najuži krug onlajn prodavaca, ali njihove profile i stranice potrošači gotovo svakodnevno prijavljuju udruženju. To je uigrana šema onlajn prodavaca i problemi ovakvog vida onlajn trgovine ne mogu brzo da se reše. Osim tržišne inspekcije, treba uključiti i poresku inspekciju u ceo slučaj. Najveći problem je što kupci poručuju robu po svojim zahtevima i u ovakvim slučajevima ne važi Zakon o zaštiti potrošača – kaže Dragić i dodaje:

– Do sada je u NOPS pristiglo preko 400 pritužbi zbog prevara prilikom onlajn kupovine na društvenim mrežama, ali tržišna inspekcija nije bila u obavezi da obelodani koliko je prekršajnih naloga tačno podnela. Kupci koji u vremenima krize odluče da kupe garderobu ili neku drugu robu onlajn, koja na tim profilima obično bude dosta jeftinija, treba da vide da li taj profil od koga naručuju ima istaknute sve podatke, PIB (poreski identifikacioni broj), sedište firme i ime zastupnika, matični broj i da zna da je kupio bezbedno, da se primenjuje zakon i da u slučaju bilo kakve nesaobraznosti proizvoda zna da će biti zaštićen.

Foto: shutterstock

Takođe, Dragić ističe da je problem u tome kada prilikom ovakve trgovine potrošač dobije neki drugi proizvod, koji uopšte nije poručio, drugu boju garderobe, model ili veličinu i želi da zameni.

Kupci blokirani

– Kada se jave tim profilima za svojim zahtevom, dešava se da budu blokirani, ili čak i vrate tu robu koja im ne odgovara, a trgovac je dobije nazad i ne pošalje novi paket. Na kraju se završava tako što blokiraju kupca. Dešavalo se da dobijamo žalbe kupaca da su, na primer, poručili duks, a dobili majicu. U gorim situacijama to bude neki od uređaja. Na primer, poruče telefon, a dobiju igračku ili poruče računar, a dobiju laptop ili ciglu.

On navodi i da trgovac koji je registrovan u obavezi je po Zakonu o elektronskoj trgovini da istakne svoje podatke ako posluje onlajn.

– Neregistrovani trgovci se nalaze u sivoj zoni i ne plaćaju porez. Inače, trgovci koji su se našli na crnoj listi NOPS na društvenim mrežama mahom prodaju razne kućne aparate – poput aparata za krofne, bakin kolač, mašine za paradajz, nutribulit, električne džezve, čistače za podove, indukcione rešoe, ali i patike i raznu garderobu, od haljina, kupaćih kostima, trenerki, dečje odeće, majica, donjeg veša, pidžama, kaputa. Tu su i onlajn trgovci koji nude slatkiše i čokoladice, suplemente, parfeme, šminku, kozmetiku, nakit, satove, naočare…

Prijavite policiji

I Mladen Alfirović iz pravnog tima pomenutog udruženja potrošača kaže da, samim tim što je onlajn trgovina u sve većoj ekspanziji, u ekspanziji je i siva ekonomija.

– Udruženje svakodnevno ažurira crnu listu onda kada potrošač pošalje neki novi link profila. Ukoliko se ispostavi da to pravno lice ne trguje po Zakonu o elektronskoj trgovini, onda ga stavljamo na crnu listu.

Saveti za potrošače

  • Poverite crnu listu pre nego što poručite proizvod preko interneta
  • Proverite da li je prodavac registrovan
  • Ukoliko niste zadovoljni proizvodom, imate zakonsko pravo i rok od 14 dana na zamenu proizvoda ili povraćaj novca
  • Ukoliko sa registrovanim prodavcem ne postignete dogovor u vezi sa reklamacijom, možete ga prijaviti tržišnoj inspekciji
  • Ukoliko se ispostavi da vam je lošu robu prodao neregistrovni trgovac, možete ga prijaviti policiji

(Izvor: Kurir)

Želite da vam “Blic Biznis” donosi najnovije i ekskluzivne informacije o ekonomiji i dešavanjima u svetu biznisa, da čitate o uspesima i padovima srpskih privrednika, ali i poslovima koji u Srbiji i svetu donose novu eru u biznisu. Postanite i vi deo kluba koji čini više od 100.000 ljudi. Prijavite se na newsletter i na mejlu očekujte najaktuelnije i najekskluzivnije informacije.

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com