Radnici ŽIT-a čekaju šest plata …

Plate nisu dobili već pola godine, ponovo. Poslednji put zaposleni u preduzeću „Železnički integralni transport” (ŽIT), kako tvrde, primili su polovinu ličnog dohotka prošlog oktobra i otad su bez ikakvih primanja. Na posao redovno dolaze, ali posla gotovo da nema. A nema ga, jer novi kontejnerski terminal sa kolosecima na Makišu koji im je predat na rukovođenje još 30. januara ove godine i dalje nije priveden svojoj nameni. Zbog svih problema koji su ih snašli, zaposleni u ŽIT-u traže objašnjenje od poslovodstva, ali i Vlade Srbije, zašto nema plata i zbog čega preduzeće ne radi punom parom, odnosno pitaju se kada će terminal konačno proraditi. Kažu da im je izuzetno teško i da ih je donedavno bilo 120 zaposlenih, ali da im se zbog loše situacije u preduzeću kadar uveliko osipa.

– Od decembra je preduzeće napustilo četrdesetak radnika. Jednostavno, više nisu mogli da izdrže bez primanja. To je, ukratko, poruka koju smo poslali nadležnima juče na protestu ispred vlade – kazao je Miladin Žujović, predsednik sindikalne organizacije preduzeća ŽIT, čiji su većinski vlasnik država (92,52 odsto) i Železnica AD (7,48 odsto).

On je podsetio i na to da je upravo juče razgovarao sa Goranom Adžićem, generalnim direktorom „Železnica AD”.

– Na sastanku nam je rečeno da se ubrzano radi na puštanju u rad tog novog terminala. Do kraja ove nedelje trebalo bi da se tamo uvede struja, a da bi se koloseci pustili u rad, potrebno je i da se obezbedi upotrebna dozvola. Jedino će tako novi terminal biti funkcionalan, operativan, odnosno tek tada će vozovi moći da ulaze u terminal – objašnjava Žujović.

To što novi terminal na Makišu još nije priveden nameni preostalim zaposlenima sve vreme uliva nemir, posebno ako se zna da je preduzeće, otkako ne radi punom parom, svakog meseca na gubitku 250.000 do 300.000 evra, tvrde sindikalci.

– Kada taj terminal bude skroz otvoren, to će značiti da će naše preduzeće moći da nastavi da radi kako treba. Prosečno, na novom terminalu mogli bismo da odradimo četiri voza dnevno, u smislu skidanja tereta sa vozova, a sada pošto terminal nije još funkcionalan, to uradimo četiri puta mesečno, pa vi vidite koliki su nam gubici u radu. Da bi nam konačno bilo bolje, sve ipak zavisi od države – precizira Zoran Bašanović, glavni poverenik Asocijacije slobodnih i nezavisnih sindikata Srbije u ŽIT-u.

Inače, taj terminal je dodeljen ŽIT-u nakon što je ono bilo prinuđeno da se preseli sa prostora nekadašnje Glavne železničke stanice u Beogradu zbog izgradnje „Beograda na vodi”. U njega je država, koji je većinski vlasnik ŽIT-a, uložila oko 6,5 miliona evra, podseća Bašanović.

– Što se tiče zarada, država je našem preduzeću već dala obećanih 38 miliona dinara kako bi namirila manjak na računima zaposlenih u preduzeću. Isplata obećanih 38 miliona dinara bila je jedan od naših osnovnih zahteva na protestima koje smo tokom prošlog leta organizovali. Od te sume, prošlog septembra su nam plaćena zaostala osiguranja i doprinosi – podseća Bašanović, dodajući da je u međuvremenu, odnosno u novembru 2023. godine ŽIT dobio još 36 miliona dinara, od kojih su isplaćene zarade za jun, jul i avgust 2023.

– U novembru je, dakle, bila poslednja plata uplaćena, i otad zarade ne dobijamo, a reč je o šest dohodaka, računajući i majsku. Da bi se sve to namirilo, sa pripadajućim porezima i doprinosima, potrebno je oko milion evra – dodaje on.

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com