Nikola Đukić rekao je, gostujući u “Beogradskoj hronici” da NBS već 11 godina postupa u okviru Sektora za zaštitu korisnika po pritužbama korisnika koji im se svakodnevno obraćaju.
Prema njegovim rečima, građani se najaviše žale na platne usluge, izvršenje platnih transakcija, neosnovano zaduženje računa, rok izvršenja transakcije, zloupotreba platnih kartica, žale se na stambene kredite u vezi sa prevremenom otplatom i usklađivanjem kamatne stope.
“Za svaku pritužbu koju primimo pažljivo razmotrimo činjenično stanje, postupak po pritužbi je hitan, besplatan postupak koji sprovodi NBS kao vid alternativnog rešenja spora, s tim što kada NBS utvrdi nepravilnost postupa s mesta i nalaže banci da takvu nepravilnost otkloni – izričemo rešenje o izricanju novčane kazne bankama”, napomenuo je Đukić.
Ističe da su više desetina puta kažnjene banke, od kada postoje, ali to nije jedina mera koju preduzimaju prema bankama u zaštiti korisnika.
Đukić je nabrojao regulatorne mere, propise koji se donose, kao i Zakon o zaštiti korisnika finansijskih usluga ali su tu i različite odluke, uputstva, instrukcije gde se bankama na sistemski način propisuje kako da postupaju.
“U poslednje četiri ili pet godina, u smislu preporuka, izdavali smo instrukcije, uputstva, naloge i treba naglasiti da sprovodimo kontrole poslovanja banaka, nekada ciljanu a nekada sveobuhvatnu kontrolu, i kada utvrdimo nepravilnost tada na sistemski način rešavamo probleme s kojim korisnici mogu da se sretnu”, kaže Đukić.
Da li korisnici znaju svoja prava
Đukić kaže da korisnik treba da poznaje svoja prava i zato je na banci da ih upozna sa pravima, a to mora da učini u predugovornoj fazi.
Prema njegovim rečima, kada se građani odlučuju za neku vrstu kredita, banka mora da preduzme niz aktivnosti, da uruči dokumentaciju koja se odnosi na sve moguće troškove, naknade, rokove otplate, iznos kredita, kamatnu stopu, ako je promenljiva – kada se menja i pod kojim okolnostima, pre nego što korisnik kaže da je voljan da prihvati takve odredbe ugovora i da zaključi ugovor sa bankom.
Pre nego što se građani odluče za kredit, treba da pogledaju ponude različitih banaka, da se ne opredele odmah za jednu banku, već da pogledaju pre svega efektivnu kamatnu stopu, tu je izražena ukupna cena kredita, svi troškovi, naknade…
Pregovaranje s bankom
Za razliku od trgovaca, s bankom možete pregovarati o uslovima. “Banka nam odobrava svoja sredstva putem kredita, i određuje različitu cenu kredita, rok otplate ali možete da iznesete određeni predlog”, ističe Đukić.
Banci je u interesu da korisniku izađe u susret kao depozitno-kreditnoj instituciji da ima što više korisnika.
Banci je u interesu da svoje uslove učini što povoljnijim, kako bi se korisnici opredelili baš za nju, podvukao je on.
“Ako nađete jeftiniju, tj. bolju ponudu u drugoj banci – vi kroz refinansiranje kredita imate pravo da odete u drugu banku i u interesu je banke da u tom slučaju pita za tu ponudu, sa te strane ne vidim problem da dostavite banci ponudu, da ona vidi koliko banka vama nudi i da bez dodatnih troškova koje bi donelo to refinansiranje u skladu s dokumentom koji ste joj doneli umanji iznos kamatne stope”, objasnio je Đukić.
Kredit – uzeti ili sačekati
“Prosečnom građaninu bih rekao da pogleda ponudu više banaka, da pažljivo bira, ako govorimo o stambenim kreditima to nije samo stvar njegovo odluke već i porodice, da pogleda visinu kamatne stope i rok otplate, da li je kredit dinarski ili indeksiran u stranoj valuti”, rekao je Đukić.
Kada govorimo o stambenim kreditima, većina je indeksirana u stranoj valuti, a kada govorimo o kreditima uopšte – dinarski su dominantni na tržištu, dodaje on.
“Prošlog meseca smo doneli odluku da se omogući građanima koji su u problemu da produže rok otplate kredita kod gotovinskih, potrošačkih, stambenih kredita, ako korisnik hoće sada kredit, ako mora da podigne kredit da pažljivo pogleda uslove, da od banke traži nacrt ugovora”, kaže Đukić.
Globalne promene uzrokuju rast kamatnih stopa, došlo je do povećanja mesečne rate, korisnici od banke pažljivo traže uslove, da razmotre i donesu odluku i da znaju svoja prava – pravo da odustanu od ugovora u roku od 14 dana ako im ne odgovara, kaže Đukić.
“Dakle, kada se opredele za određeni ugovor oni mogu da pregovaraju s bankom o povoljnijim uslovima, da pređu u drugu banku, refinansiranje je sada olakšano jer ne morate da odete u više banaka već u novu banku i tražite da vam se prebace kreditna sredstva”, ističe Đukić.
Moja preporuka građanima je da odaberu ponudu više banaka, ako moraju da se zadužuju – da pažljivo odaberu banku, zaključio je Đukić.