Savet osnivača startupa: Kako sam prikupio 77 miliona dolara investicija

Sve je počelo 2009. godine, kada se pridružio startup inkubatoru Y Combinator, putem kojeg je primio donaciju od 15.000 dolara.

Iste te godine, nastavio je s prikupljanjem sredstava, kaže Doshi, ali naišao je na puno odbijanja. Njih čak 11. Dvojica ulagača predložili su da imenuje izvršnog direktora, a jedan mu je direktno rekao: nećeš uspeti. To i nije bilo iznenađenje, nastavlja, s obzirom na to da su se našli usred recesije.

Ipak, 2010. godine, njegov tim i on čudesno su prikupili 500.000 dolara. Od tada, prepričava Doshi za Business Insider, puno toga se promenilo. Kapital je postao sve dostupniji i investicioni fondovi postali su sve spremniji da ulažu u kompanije, i to u njihovim različitim fazama, prenosi Novac.

Neke se stvari u tom području ipak nisu promenile: još pretežno dominiraju muškarci, i prema tome, prisutna je pristranost. I, budimo realni, kaže Doshi, prikupljanje novca i dalje je dosta naporno.

Doshi je zato dao nekoliko saveta koje je naučio na tom teškom putu:

Uveravanje ljudi da investiraju u vašu kompaniju nije racionalno ili logično kao što mislite.

Foto: privatna arhiva / Arhiva

Postoje dva glavna pokretača uspešnog prikupljanja novca: vaš tim i vaša ideja. Niko ne želi da pomogne firmi koja je dosadna ili ima loše osnivače (firme s izuzetnim stopama rasta su izuzetak).

Kad držite pič, vaša prezentacije ne bi trebala da bude osnovna komponenta vaše priče – to biste trebali da budete vi. Prezentacija je samo pomoćni alat.

– Napravio sam ovu grešku i nisam uspeo da prikupim novac – poručuje.

Važno je pokazati ljudima koliko znate, koliko ste privrženi i koliko ste uzbuđeni oko svoje priče. Sama prezentacija to nikada neće uspeti.

I vredi naglasiti, priča Doshi, ne izrađujte eksponencijalne grafove nakon samo šest meseci rada. Nemojte upotrebljavati hiperbole i ne činite iznenađujuće procene rasta za sledećih pet godina. Prezentacije prikazujete pametnim ljudima koji mogu odmah da namirišu ako ste nerealni.

Samo jedan osnivač trebao bi da se fokusira na prikupljanje sredstava dok bi ostali trebali bda brinu o postizanju cilja.

Stavite svoj ego po strani ako mislite da je ovaj zadatak glamurozan. Nije. Prikupljanje sredstava je teško. Zabavnije je raditi na napretku firme nego da vas svaki dan neko odbije.

Prikupite onoliko koliko vam treba, ne više.

Nemojte prikupljati veliku količinu finansijskih sredstava ako ne vredite još toliko. Ako prikupite 50 miliona dolara, to znači da se vaša firma mora prodati za 50 miliona dolara kako bi vi zaradili jedan cent. Ako prikupite previše novca, to bi vam moglo dugoročno naštetiti. Samo zato što jedan investitor misli da vredite 100 miliona dolara, ne znači da to misle i ostali.

Prikupljanje investicija nije jednako uspehu. Prikupite novac od pametnih ljudi sa strategijom.

Verojatno to već znate, naglašava osnivač startupa Mixpanel, no vredi ponoviti, verovatno ćete se osećati uspešno ako prikupite veliku svota novca. Možda ćete čak misliti i da ste bogati, a ustvari ste siromašni. Nemojte prirediti zabavu povodom nove investicije, radije je imajte kada vaš novčani tok postane pozitivan.

Jednog dana, neko mlađi, neko s lošijim proizvodom od vašeg, neko “slavan”, prikupiće više novca nego što ste vi to uspeli. Ignorišite to, kaže Doshi.

U početku, igrajte pametno: uzimajte novac od ljudi koji daju dodatnu vrednost vašoj kompaniji, kao što su bivši osnivači startupova ili izvršni direktori. Pronađite ljude koji mogu saosećati sa vama. To može biti ključno u tome hoćete li uspeti ili propasti, prenosi Novac.

Na kraju, ako naiđete na odbijanja, pokušajte da se setite da treba da naiđete na samo jedno “da” kako biste preživeli i nastavili dalje.

Niko ne poznaje vaše tržište kao i vi, zato se nemojte obeshrabriti.

– Verujem u vas – poručio je Suhail Doshi.

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com