Šefovi tiho otpuštaju radnike kako bi izbegli reakciju javnosti

Dok su firme poput Google-a, Mete i Salesforce-a otpustile hiljade radnika uz intenzivnu javnu kritiku, druge pribegavaju manje očiglednim taktikama kako bi otkazi privukli što manje pažnje.

Blic preporučuje

Tehnološka firma Dell nedavno je naredila hibridnim zaposlenima da se vrate u kancelariju tri dana u nedelji bez obzira gde žive. Radnici koji odluče da u potpunosti rade od kuće suočiće se s ograničenim napredovanjem u karijeri, rekao je anonimni izvor The Register-a.

Nakon otpuštanja 10.000 zaposlenih krajem 2022. godine, Meta je uvela strožu reviziju učinka, uključujući dve godišnje revizije s menadžerima koji su usmereni da više zaposlenih stave u kategorije s lošim učinkom. Oni sa slabijim rezultatima takođe su dobili manje bonuse.

Amazon je u novembru odlučio da zaposlenima može biti blokirano napredovanje ako se ne pridržavaju svog mandata za tri kancelarijska dana u nedelji.

Ove taktike su poznatije kao “tiho otpuštanje” ili “tiho rezanje” – trend koji je uzeo maha nakon završetka ere nulte kamatne stope. To je suptilan potez šefova da poslove učine manje privlačnima, motivišući radnike da daju otkaz umesto da ih teraju otpuštanjima.

Foto: shutterstock

Neki od načina na koje šefovi čine poslove manje privlačnim zaposlenima uključuju postavljanje ograničenja na mesto gde mogu raditi, stroga pravila za rad od kuće, smanjenje pogodnosti i beneficija na radnom mestu, davanje oštrijih ocena učinka i ograničavanje mogućnosti za napredovanje u karijeri.

Ben Hardi, klinički profesor organizacionog ponašanja na Londonskoj poslovnoj školi (LSE), rekao je za Business Insider da su, iako tiho otpuštanje može izgledati kao novi fenomen na radnom mestu, kompanije uvek koristile takve taktike da se reše ljudi.

Hardi je rekao da bi pre 20 godina neke velike, poznate kompanije vodile “razgovore o parkingu” sa zaposlenima kako bi im izložile svoje opcije tokom perioda smanjenja radne snage.

“Šta bi se dogodilo kad bi vaš prvi pretpostavljeni rekao: ‘Možemo li malo popričati na parkingu?’ U osnovi, razgovor je bio: ‘Možete ili uzeti otpremninu i tiho otići ili možemo proći kroz pregled performansi što bi moglo biti jadno i mračno. Šta više volite?’”

Mnoge kompanije prodaju retoriku “mi smo porodica” zaposlenima, a javna otpuštanja smanjuju tu percepciju, rekao je Hardi. Tihi otkazi su način da zadržite kontrolu nad javnim imidžom kompanije.

Deo razloga zašto šefovi mogu primeniti ovu taktiku je taj što moć više nije u rukama radnika, a “klatno se zamahnulo u suprotnom smeru”, kaže Den Šavbel, budući stručnjak za rad i upravljački partner Workplace Intelligence.

Nakon pandemije COVID-19, došlo je do priliva prilika za zapošljavanje, što je dovelo do porasta trendova poput “Velikog odlaska”, zbog koje su radnici rado i lako napuštali posao u potrazi za boljim prilikama.

Ali kada se tržište rada zaoštrilo i ekonomija postala neizvesnija, “Veliki odlazak” je ustupio mesto “Velikom ostanku”, koji je doveo do usporavanja zapošljavanja.

Javna otpuštanja zahtevaju veću kontrolu

Javna otpuštanja štete reputaciji kompanije zbog medijske pažnje, kao i rizika da nezadovoljni zaposleni javno progovore o svojim negativnim iskustvima u firmi na društvenim mrežama.

– Objavljivanje otpuštanja može dovesti do javnog nadzora, što može oštetiti imidž kompanije i uticati na lojalnost kupaca, rekao je Šavbel.

– To istovremeno može signalizirati investitorima da kompanija ne posluje dobro. Može signalizirati i onima koji traže posao i vrhunskim radnicima da to možda nije kompanija za koju bi trebalo da se prijave jer sprovode otkaze, dodao je.

Foto: shutterstock

I Šavbel i Hardi su se saglasili da način na koji kompanije skraćuju radnu snagu – bilo putem tihih metoda smanjenja ili masovnim javnih otpuštanja – zavisi od vrste imidža koji pokušavaju da projektuju.

Šavbel je rekao da bi otpuštanja mogla signalizirati deoničarima i partnerima da postoji loše upravljanje u kompaniji i dovesti u sumnju kako će kompanija poslovati u budućnosti. U slučaju kompanija kojima se javno trguje, s druge strane, one bi mogle pokazati berzi da imaju kontrolu nad troškovima i da su fokusirani na stvaranje profita, rekao je Hardi.

Otpuštanja takođe izazivaju više pravnih pitanja kao što su tužbe za diskriminaciju i moguće tužbe za nepravedni raskid, što može povećati probleme kompanije.

– To je više stvari koje kompanija treba da reši, a ako se radi o javnom otpuštanju, moglo bi biti još više rizika, rekao je Šavbel.

Na kraju krajeva, tiho otpuštanje i tiho rezanje pomažu poslodavcima da zadrže veću kontrolu nad narativom i načinom na koji se percipiraju u javnosti, dodao je.

(Investitor)

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com