Prilikom odobravanja bilo koje vrste kredita banke su u obavezi da povuku Izveštaj iz Kreditnog biroa za klijente, kako bi izvršile adekvatnu procenu njihove kreditne sposobnosti. To podrazumeva da sagledavanjem iznosa redovnih mesečnih prihoda, postojećim zaduženjima, te urednosti u izmirivanju obaveza prema kreditorima, banka vrši skoring klijenta, izračunava maksimalni iznos kredita koji se može odobriti i odobrava, odnosno odbija zahtev, objašnjava urednik ekonomskog portala “Kamatica” Dušan Uzelac.
On dodaje da banka odbija da odobri neki zahtev kada je klijent prezadužen, neuredni dužnik i ne spada u kategoriju poželjnih klijenata, zbog čega se govori i o takozvanim “crnim listama klijenata”.
Uzelac smatra da je kredit dobra stvar ako onaj ko ga uzima zna da ga koristi, jer zaduženje treba da reši problem a ne da napravi novi.
On savetuje građanima da sa bankama pregovaraju o uslovima kredita, a ne da samo prihvataju ono što im je ponuđeno.
Prema njegovim rečima, situaciju dodatno usložnjava rast inflacije zbog neizvesnih politčkih i ekonomskih perspektiva, što takođe utiče na kreditne aktivnosti banaka i kreditnu sposobnost građana.
U proceni zahteva za kredit banke koriste podatke Kreditnog biroa, koji je centralni nacionalni registar podataka o novčanim obavezama pravnih i fizičkih lica i o njihovoj urednosti u izmirivanju tih obaveza. Birou podatke dostavljaju sve banke, davaoci lizinga, osiguravajuća društva, državne agencije i fondovi. Ukoliko je neko registrovan kao neuredni platiša, njemu u većini slučajeva banka neće hteti da odobri kredit, pozajmicu ili karticu.
Detaljnije u audio prilogu.