Putnici se do sada nisu žalili da ima bilo kakvih problema oko isplate novca za neiskorišćene turističke vaučere, navode iz Jute, udruženja turističkih agencija, za naš list. Za sada sve teče po planu, iako zbog tehničkih razloga ovaj proces možda bude prolongiran i do sredine februara. U agencijama kažu da se to odnosi posebno na one koje na listi isplaćenih putnika imaju i po više hiljada zahteva i zato im je potrebno više vremena. Agencije bi u tom roku trebalo da vrate oko 6,5 miliona evra koliko je preostalo, od ukupno 70 miliona evra uplaćenih pre početka pandemije. Kako saznajemo, do Sajma turizma, koji se održava u poslednjoj nedelji februara trebalo bi da se i zvanično izađe sa ovim podacima. Interesantno je da i dalje ima onih putnika koji žele da iskoriste vaučere, posebno u vreme popusta koji su u ponudi.
– Oni koji su do sada čekali novac uglavnom žele da im bude vraćen, pa čak i u situacijama u kojima im se nudi da dobiju više od avansa koji su uplatili za svoje putovanje i mi to razumemo. Oko 10 odsto vaučera je iskorišćeno za nova putovanja, ali to nije konačan podatak – napominje Aleksandar Seničić, direktor Jute.
Turističke agencije su inače novac za nerealizovane aranžmane zbog kovida 19 počele da vraćaju od 1. januara što je predviđeno Uredbom o zamenskim putovanjima. Vrednost putovanja pre donošenja uredbe bila je 70 miliona evra i posle dve godine ostalo je nerealizovano oko 10 odsto ili 6,5 miliona evra. Reč je o više hiljada turističkih putovanja koje putnici iz nekog razloga nisu iskoristili. U agencijama navode da je većina putnika u prethodne dve godine, kada se smirila situacija i granice se otvorile, ipak odlučila da iskoristi vaučere, posebno što su agencije davale i popuste kako bi ih animirale da putuju. Ukoliko neka agencija ne bude u mogućnosti da isplati novac aktiviraće se polise osiguranja, a svaki putnik može da pokrene i parnični postupak pred sudom i ostvari svoja prava za povraćaj iznosa koji je uplatio.
Prema podacima iz Jute do sada je pokrenuto oko 30 tužbi protiv agencija, a podneli su ih građani koji su želeli da im isključivo isplate novac bez obzira na donošenje Uredbe o zamenskim putovanjima. Agencije su i ovog puta ponudile putnicima popuste od 20 odsto za rane rezervacije kako bi izbegle vraćanje novca i zadržale putnike i bilo je onih koji su to prihvatili. Prosečne cene aranžmana koje su uplaćivane pre početka krize iznosile su oko 200 evra i u velikom broju slučajeva nisu isplaćene u celosti. Skuplja putovanja bila su rezervisana u Španiji i Italiji i tu je bilo najviše problema, jer su granice bile zatvorene i nije moglo da se putuje u ove zemlje. Najviše je bilo uplata za Grčku, gde naši građani uglavnom letuju, dok su aranžmani za Egipat i Tursku najbrže realizovani. Kako za „Politiku” kaže Vladimir Vlaho, direktor turističke agencije „Sabra”, isplata i dalje traje i za sada nema nikakvih problema, Ukoliko, dodaje, sve ne bude završeno do 1. februara, reč je samo o tehničkim razlozima, jer je mnogo transakcija i zahteva koji moraju da se obrade.
– Ni preko agencije, a ni udruženja nisam čuo da ima problema u isplati, jer se snalazimo i svima je interesu da se ovo završi i da putnici budu zadovoljni. Većina agencija je ponudila uvećanu vrednost za vaučere i putnici nisu ništa izgubili. I dalje je naša preporuka da iskoriste vaučer za sledeće putovanje. Agencije imaju deponovana sredstva u većini zemalja u koje naši građani putuju i lako može da se rezerviše sledeće letovanje – navodi Vlaho. Upitan ima li agencija koje su u problemu zbog velikih dugovanja, naš sagovornik odgovara da nije upoznat, ali da bi se iz medija verovatno saznalo da neko ima problem.
– Radili smo i zaradili u prethodne dve godine, oni kojima je to odgovaralo su preko Fonda za razvoj, uz pomoć države uzeli povoljne kredite sa velikim grejs periodom i dugim rokom otplate tako da verujem da će se sve ovo završiti u najboljem interesu i za putnike i za agencije – kaže naš sagovornik.