GLOVO U SRBIJI GUŠI KONKURENCIJU?! KZK: Restoranima naplaćuju naknadu i menjaju proviziju ako sarađuju sa drugim platformama

Komisija za zaštitu konkurencije (KZK) pokrenula je postupak ispitivanja povrede konkurencije radi utvrđivanja postojanja zloupotrebe dominantnog položaja protiv firme Glovoapp Techology, koja drži brend Glovo.

Slušaj vesti

0:00/ 0:00

glovo  ras foto djordje kojadinovic36

Foto: Djordje Kojadinovic / RAS Srbija

glovo ras foto djordje kojadinovic36

KZK je saopštila da je postupak pokrenut po Zakonu o zaštiti konkurencije i da su u prostorijama te firme izvršeni nenajavljeni uviđaji.

Komisija navodi da je u ugovorima koje je Glovo zaključivao sa svojim partnerima, uočila odredbe koje za posledicu mogu da imaju isključivanje ili otežavanje širenja drugih, konkurentskih platformi.

Dodaje se da te odredbe za posledicu mogu da imaju diskriminaciju partnera kroz primenu nejednakih uslova poslovanja, što može činiti zloupotrebu dominantnog položaja.

Foto: A. Dimitrijevi / Ringier

Do sumnji je Komisija došla tokom sprovodenja analize uslova konkurencije u oblasti digitalnih platformi za posredovanje u prodaji i isporuci pretežno restoranske hrane i ostalih proizvoda.

“Pojedini ugovori i opšti uslovi poslovanja sa partnerima sadrže propisanu naknadu, koju je partner dužan da plati ako stupa u slična partnerstva sa drugim platformama, odnosno nude se visoki iznosi u vidu ulaganja za marketing, uz obavezu vraćanja iznosa ukoliko se uspostavi saradnja sa još nekom platformom”, navodi Komisija.

Dodato je da se primena nejednakih uslova poslovanja na iste poslove sa različitim učesnicima na tržištu, prvenstveno se ogleda u vidu različitih provizija prema različitim partnerima, a u zavisnosti od toga da li sarađuju samo sa Glovom ili i sa konkurentskim platformama.

“Uključivanjem ovakvih ekskluzivnih klauzula u ugovore sa partnerima ili raznih formi podsticaja ili pritisaka da se zadrži ekskluzivnost mogli bi se isključiti konkurenti sa tržišta ili smanjiti njihova mogućnost da se takmiče, što bi u krajnjoj liniji moglo dovesti do viših cena, manjeg izbora i ponude lošijeg kvaliteta, na štetu potrošača”, navodi Komisija.

Foto: Mitar Mitrović, Đorđe Kojadinović, Shutterstock / rblfmr / RAS Srbija

Podseća se da je firma Glovo posle preuzimanja platforme Donesi tokom 2021. godine, značajno proširila mrežu poslovanja i drastično povećala tržišni udeo.

Ističe se da je tako stekla dominantan položaj, čime je promenjena i struktura tržišta.

“Kao takva ima posebnu odgovornost u vezi sa radnjama koje preduzima na tržištu”, navodi Komisija.

KZK je pozvala sva lica koja raspolažu podacima i ispravama koje mogu doprineti utvrđivanju činjeničkog stanja u ovom postupku da iste dostave.

(Izvor: Tanjug)

Želite da vam “Blic Biznis” donosi najnovije i ekskluzivne informacije o ekonomiji i dešavanjima u svetu biznisa, da čitate o uspesima i padovima srpskih privrednika, ali i poslovima koji u Srbiji i svetu donose novu eru u biznisu. Postanite i vi deo kluba koji čini desetine hiljada menadžera. Prijavite se na newsletter i na mejlu očekujte najaktuelnije i najekskluzivnije informacije.

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com