Sve što treba da znate o ženskom preduzetništvu

Žensko preduzetništvo poslednjih godina pokazuje tendenciju rasta, ali je i dalje na jako niskom novou u poređenju sa muškim kako u svetu, tako i kod nas.

Rezultati jednog istraživanja Forbes magazina pokazuju da su od ukupno 2668 milijardera na svetu samo 327 žene, a od tog broja je 226 žena svoje bogatstvo nasledilo, dok je 101 žena svoje milijarde samostalno zaradila.

U Srbiji je samo 30% biznisa u vlasništvu žena, a 99% tog biznisa čine mikro firme. Ova statistika ne treba da vas obeshrabri već baš naprotiv, da vas motiviše da napravite svoj prvi korak kao preduzetnica što pre. Mnogi korisni saveti za žene su vam dostupni online i danas je lakše nego ikada pre pokrenuti sopstveni biznis i postati uspešna žena preduzetnica ukoliko imate dobru ideju.

Iako se danas sve više žena u Srbiji odlučuje da pokrene sopstveni biznis, najčešće biraju da to budu saloni lepote, prodavnice garderobe, poslastičarnice, škole jezika i slični poslovi u kojima je konkurencija već ogromna i sa kojima se ,,zarobe” kao samozaposlene.

Ukoliko imate ideju za biznis i mislite da je dobra, ne plašite se da je realizujete koliko god vam se možda činila teško izvodljivom ili netipično ženskom. Originalne ideje se uz posvećenost i vredan rad pre ili kasnije uvek isplate a biznisi proistekli iz njih budu prepoznati.

U nastavku teksta saznaćete sve o ženskom preduzetništvu. Koje su prednosti, mane i izazovi koji koče žene na putu da postanu preduzetnice.

Zašto su žene dobre preduzetnice?

Postoje neke karakteristike žena koje muškarci ređe imaju i koje ih čine veoma dobrim liderkama. One jednostavno upravljaju drugačije i nose se sa izazovima na drugi način od muškaraca. U pitanju su sledeće stvari:

  • Ne preuzimaju nepotrebne rizike – Muškarci vlasnici preduzeća nekada u želji da se dokazuju jure za svakom poslovnom prilikom koja im se ukaže. To često može biti dobro, ali se ponekad desi da ne promisle dovoljno te dovedu preduzeće i svoje zaposlene u rizične situacije. Kada su u pitanju žene liderke, stvari su nešto drugačije jer je u njihovoj prirodi tendencija stalnog preispitivanja sebe, te se to prenosi i na njihovo preduzeće.
  • Žele da se svi osećaju uključeno i angažovano – Ovo nije uvek slučaj, ali u najvećem broju slučajeva žene na rukovodećim pozicijama će pre uključiti svoje kolege i podređene u proces donošenja odluka. One obično pružaju veću podršku i više uključuju ljude oko sebe, manje osuđuju i spremne su da prihvate različite poglede na situaciju. Žensko rukovodstvo često čini biznis više demokratskim i inkluzivnijim za sve koji su u njega uključeni.
  • Drugačije definišu uspeh – Žene imaju holističkiji pristup uspehu i ređe posmatraju stvari kroz prizmu novca. Zaostavština poslovanja za sledeće generacije je za njih veoma važna, ali isto tako i socijalni uticaj njihovih preduzeća. Zbog ovoga se žene češće odlučuju za pokretanje socijalnih, društveno odgovornih preduzeća.
  • Posmatraju dugoročnije – Žene više vole da ulažu u održivi rast koji generiše prihode i koji im omogućava da nastave da ulažu u svoje poslovanje. Fokus na dugoročno planiranje možda objašnjava zašto žene, uprkos tome što imaju manje mogućnosti i novca, uspevaju da održe svoje poslovanje.
  • Zapravo su ambicioznije i odlučnije – Iako je zastupljeno mišljenje da su žene suzdržanije od muškaraca, istraživanja su pokazala da su one zapravo odlučnije i da veoma ozbiljno slede svoje ciljeve. Razlog sigurno leži u tome da žene znaju da će morati da rade dvostruko više da bi postigle iste ciljeve kao muškarci. Isto tako,  žene se manje hvale svojim uspesima i uvek misle da mogu i moraju biti još bolje. Na taj način, one stalno guraju sebe da ostvare svoje ciljeve.

 

Razlozi zbog koji žene ne postaju češće preduzetnice

Jedna nedavno sprovedena anketa došla je do zanimljivih informacija. Najveći broj ispitanih žena koje su nekad razmišljale o pokretanju sopstvenog biznisa rekle su da ih sledeće stvari sprečavaju u tome:

  • Nemaju dovoljno samopouzdanja 
  • Plaši ih količina ,,preduzetničkog” znanja koje moraju da poseduju da bi vodile uspešno biznis (nedostatak znanja o finansijama, knjigovodstvu, zakonima i propisima)
  • Hoće da imaju vremena da se posvete porodici
  • Ne žele da se previše muče
  • Nedostatak ideja o tome čime bi želele da se bave
  • Neodlučnost (imaju puno ideja, ali ne znaju koja je najrealnija)
  • Smatraju da nemaju dovoljno iskustva
  • Boje se troškova i potencijalnog bankrota ukoliko biznis propadne
  • Generalno se plaše neuspeha
  • Ne žele preveliki stres
  • Smatraju da je konkurencija prevelika

Realne pretnje i izazovi sa kojima se preduzetnice suočavaju

Pored gore navedenih stavki koje se tiču nesigurnosti žena postoji i nekoliko konkretnih problema sa kojima se žene u Srbiji susreću, i to su:

  • Neiskorenjeni patrijarhat koji podrazumeva da je muškarcima mesto na vodećim pozicijama i koji od žena zahteva dodatnu energiju da dokažu da su kompetentne i sposobne za uspešno vođenje biznisa
  • Iz istih razloga često nisu shvaćene ozbiljno (posebno ukoliko su mlade)
  • Najveći izazov se javlja kada se preduzetnica odluči da postane majka jer se zbog rupa u zakonima o finansijskoj podršci porodici s decom, o zdravstvenom osiguranju i o doprinosima na obavezno socijalno osiguranje preduzetnice ne tretiraju isto kao zaposlene žene.

Njima je za vreme porodiljskog odsustva uskraćen pristup penzijskom i invalidskom osiguranju, a pored toga uskraćeno im je pravo na prenos odsustva sa rada radi nege deteta na partnera.

Dobra vest je što postoje udruženja poput ,,Mame su zakon” koja su rešena da utiču na promenu i dopunu ovih zakona i rade veoma aktivno na rešavanju tog problema.

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com