ZAŠTO SE OTPUŠTANJA U KOMPANIJAMA DEŠAVAJU ODJEDNOM? Naredne nedelje mogle bi biti najgore za zaposlene

Zarada u tehnološkim kompanijama slabi u isto vreme kada kompanije počinju da planiraju narednu godinu. A s obzirom da ekonomske prognoze izgledaju strašno, tehnološke kompanije počinju da stežu kaiš – počevši od smanjenja svoje radne snage kako bi smanjili troškove plata.

Blic preporučuje

Što znači da će u nedeljama koje su pred nama hiljade tehničkih radnika možda ostati bez posla.

Kako su velike tehnološke kompanije prijavile zaradu koja je bila manje od zvezda u proteklih nekoliko nedelja, one su takođe pokazivale znake upozorenja o mesecima koji su pred nama. Predstojeća pretnja recesije dovela je do toga da kupci smanje potrošnju, kažu kompanije – sa nekoliko znakova oporavka na horizontu.

To znači da će u narednim nedeljama i mesecima te kompanije tražiti da smanje troškove gde god mogu, rekao je Dan Vang, vanredni profesor na Columbia Business School.

„Kada smanje troškove, prvo na šta treba da ide su obično troškovi rada, a takođe i oglašavanje i marketing“, rekao je Vang za Insajder. „Dakle, kada je u pitanju prognoza kako će izgledati njihovi brojevi, zavisiće od toga kako vide trend potrošnje na oglašavanje na svojim platformama. Kada to ne izgleda dobro, onda moraju da ispune ta očekivanja prilagođavanjem radne snage“.

Tehnološke kompanije izlaze iz perioda ogromnog rasta, podstaknutog pandemijom. Ono što se sada dešava je nešto kao korekcija, rekao je on, dok se svet tehnologije ponovo kalibrira u vreme kada ljudi nisu zaglavljeni kod kuće, zalepljeni za svoje uređaje.

I iako su u mnogim slučajevima otpuštanja počela ranije ove godine – kako u startapima tako i u velikim tehnološkim firmama – ponekad nisu išla dovoljno daleko, rekao je partner Menlo Venturesa Met Marfi ranije za Insajder .

„U ovakvim ciklusima se uvek dešava da kompanije ponekad ne otpuštaju dovoljno značajno, već usporavaju zapošljavanje i nadaju se da bi ih normalan odliv mogao ispraviti“, rekao je Marfi. „Izlaskom iz K3, koji je bio mnogo teži od K2, postalo je mnogo očiglednije koliko je bilo prepreka, a startapovi su shvatili da ne mogu da izrastu iz ovoga sa osobljem koje imaju i zapravo moraju da otpuštaju ljude.

.

Foto: shutterstock

.

Šta se dešava sada

Za neke kompanije, ovi ekonomski izazovi dolaze u isto vreme kada planiraju za sledeću fiskalnu godinu.

Amazon, Meta i Gugl, na primer, imaju fiskalne godine koje se završavaju krajem 2022. ili početkom 2023. Možda sada žele da skinu troškove sa svojih bilansa – pre nego što se njihove fiskalne godine završe. Na primer, ako je zaposleni sada otpušten i dobije se šest nedelja otpremnine, to smanjuje troškove za prvi kvartal. Čak i ako radnici dobiju dužu otpremninu, na primer, tri meseca, njihove plate bi bile van knjige pre kraja prvog kvartala.

Iako se planiranje budžeta ne odnosi na svaku kompaniju — Microsoft je, na primer, upravo otpuštao i fiskalna godina se završava u junu — postoji element planiranja unapred, rekao je JP Govnder, potpredsednik i glavni analitičar u Forresteru, kompanija za istraživanje tržišta.

„To je pomalo nesrećno jer znači da će određeni broj ljudi ostati bez posla pre praznika i pre početka godine“, rekao je on za Insajder.

Ali na druge načine, neke kompanije možda samo igraju prateći lidera: procenjujući ekonomske uslove delimično na osnovu onoga što druge kompanije rade, rekao je Gounder.

„Gledanje drugih firmi koje su ravnopravne, ne nužno konkurentske, ali slične firme vašoj u tehnološkom sektoru, moglo bi vas navesti da kažete: ‘Ah, ovo je vreme’“, rekao je on. “U Silicijumskoj dolini postoji malo grupnog razmišljanja.”

Šta se dalje dešava

Pošto je Dan zahvalnosti odmah iza ugla, naredne dve nedelje su kritične. To je zato što kompanije možda neće želeti da otpuštaju radna mesta tokom praznika – to bi moglo da ugrozi moral kompanije, parališe zaposlene koji su zadržali posao i utiče na buduće zapošljavanje, rekao je Gounder.

„Najbolji talenti ne žele da rade za kompanije koje neselektivno i bez ikakve empatije otpuštaju ljude na prvi znak nevolje“, rekao je on.

Što znači da ako tehnološke kompanije žele da sprovedu otpuštanja, naredne dve nedelje su vreme da se skinu zavoj ili da rizikuju ne samo da ti troškovi u svojim izveštajima o dobiti i gubicima budu prebačeni u sledeće tromesečje, već i nagomilavanje ovih sekundarnih efekata.

Neko planiranje bi to moglo ublažiti — otpremnine bi pomogle da se ublaži udarac, kao i pomoć otpuštenim radnicima da dobiju nove poslove, kao što je Airbnb učinio 2020. — ali tajming se i dalje svodi na to kako će pojedinačne kompanije doneti svoje odluke o planiranju

„Ovde je proces na delu, i nažalost, ne znam da li je taj proces fokusiran na to da se ljudi ne razočaraju za Božić“, rekao je Gaunder.

(Biznis Insajder)

Želite da vam “Blic Biznis” donosi najnovije i ekskluzivne informacije o ekonomiji i dešavanjima u svetu biznisa, da čitate o uspesima i padovima srpskih privrednika, ali i poslovima koji u Srbiji i svetu donose novu eru u biznisu. Postanite i vi deo kluba koji čini desetine hiljada menadžera. Prijavite se na newsletter i na mejlu očekujte najaktuelnije i najekskluzivnije informacije.

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com