Koliko košta vođenje finansijskih knjiga za malu firmu?

Vlasnik ste male firme, koja je ostvarenje vašeg sna da napokon posedujete svoj biznis, sami pravite svoj raspored kada i koliko radite i pre svega – bavite se onim što je vaša strast, što volite i što vas pokreće? Sjajno, ali…

Znamo da nije sve tako lako i zabavno. Biti preduzetnik danas znači imati znanja i veštine, ne samo iz vaše primarne delatnosti, već i na polju komunikacije, planiranja, upravljanja, svega onoga što je potrebno da se vodi mala firma.

Poseban ,,posao unutar posla”, čime god da se bavite jeste vođenje administracije i finansija.

Od poreza, prihoda, rashoda, PDV-a, faktura i ostalih zavrzlama zaista zna da zaboli glava. Još ako niste voleli matematiku u školi i niste vični brojevima, neće vam se nikako militi da se prihvatite tog haosa.

Pored svega, tu je i rizik da se nešto ne propusti, pogreši, da se ne izmire sve obaveze prema državi, pa da dođe do sankcija i kazni.

Udahnite, ne morate sve to raditi sami.

Pronalaženje pravog knjigovođe i delegiranje obaveza skinuće vam teret s leđa i osloboditi vreme da se za bavljenje onim što najviše volite – vođenjem vašeg biznisa.

Koliko košta angažovanje knjigovođe?

Knjigovođa drži digitron iznad stola prekrivenog novčićima i papirima
Prosečna cena knjigovođe za malu firmu u Srbiji iznosi 70–250 evra mesečno

Da, plaćanje nekoga ,,sa strane” da vodi knjige za vašu firmu može da košta, ali nikako nije suvišan trošak. Prepuštanje ovog posla stručnjaku znači da će vam finansije biti uredne, pod kontrolom i više nećete morati da brinete o tome da li ispravno vodite knjige.

Prosečna cena usluga knjigovođe za malu firmu u Srbiji kreće se između 70 i 250 evra mesečno.

To koliko ćete na kraju meseca izdvojiti za osobu koja se brine o finansijama vaše firme zavisi od složenosti, vrste i obima vašeg poslovanja, toga da li i imate zaposlene i koliko njih, da li ste u sistemu PDV-a i od dodatnih usluga koje zatražite.

Paušalci

  • Bez zaposlenih: od 35€ mesečno
  • Sa zaposlenima (do 3 radnika): od 55€ mesečno

Preduzetnici

  • Van sistema PDV-a: od 60€ mesečno
  • U sistemu PDV-a: od 100€ mesečno

Mala preduzeća (DOO)

  • Van sistema PDV-a: od 100€ mesečno
  • U sistemu PDV-a: od 150€ mesečno

Kako se formiraju cene knjigovodstvenih usluga?

Osoba koristi digitron i računa troškove pored kovanica i papira
Osim po vrsti i pravnom statusu firme, knjigovođe formiraju cene na osnovu još nekih kriterijuma

Obim transakcija

Knjigovođe često formiraju cene na osnovu broja dokumenata mesečno. U te dokumente ulaze fakture, računi, uplate. Tako će, na primer, firma sa 10 transakcija mesečno platiti znatno manje od one sa 100 ili više.

Neke knjigovođe imaju ,,bazu cena”, odnosno tarifu do određenog broja dokumenata, a dodatne transakcije se tarifiraju pojedinačno.

PDV sistem

Ako ste u sistemu PDV-a, knjigovođa mora voditi posebne evidencije, obračunavati PDV i podnositi mesečne prijave. To znači više vremena i odgovornosti.

Zato je cena za firme u PDV sistemu viša nego za one koje ne plaćaju porez na dodatu vrednost.

Broj zaposlenih

Svaki zaposleni znači dodatne obaveze za knjigovođu: obračun plate, doprinosa, izrada obrazaca M i PPP-PD, praćenje bolovanja i slično.

Neka vrsta olakšice ovde je što agencije često imaju fiksnu cenu po zaposlenom, najčešće 5 do 10 evra po osobi mesečno, pa sa te strane, odmah znate na čemu ste.

Vrsta delatnosti

Delatnosti koje zahtevaju specijalizovane evidencije, kao što su proizvodnja, trgovina, uvoz i izvoz obično podrazumevaju:

  • Vođenje zaliha
  • Kalkulacije
  • Evidenciju carine
  • Praćenje robe u tranzitu

Zbog uloženog vremena i stručnosti koje ovakve delatnosti zahtevaju, cene vođenja knjiga za njih uglavnom su više i osnovna mesečna cena kreće od 190 evra.

Dodatne usluge

U mnogim slučajevima, osnovni paket knjigovodstvenih usluga ne pokriva:

  • Obračun plata,
  • Poresko savetovanje,
  • Izradu završnog računa,
  • Komunikaciju sa Poreskom upravom ili APR-om,
  • Izradu finansijskih izveštaja za kreditne institucije.

Ove usluge se naplaćuju posebno, često kao:

  • Paušalni dodatak (30 do 50 evra za završni račun),
  • Ili po satu ( 50 do 70 evra za poreske konsultacije).

Modeli obračuna cene

Knjigovođa hemijskom beleži podatke na formularu dok digitron stoji sa strane
Svaki dodatni dokument povećava mesečni trošak

Ako želite da angažujete knjigovodstvenu agenciju za svoju malu firmu, treba da znate da postoje tri osnovna modela po kojima se formiraju cene usluga:

Fiksna mesečna tarifa

  • Cena ove tarife unapred je definisana, bez obzira na manja odstupanja u obimu posla.
  • Pogodno je za male firme sa stabilnim prometom.

Cena po transakciji ili dokumentu

  • Svaki dodatni račun, uplata ili dokument povećava mesečnu cenu.
  • Ovaj model odgovara sezonskim firmama i firmama sa promenljivim prometom.

Paketi usluga (standard, premium i sl.)

  • Usluge su grupisane po obimu i kompleksnosti, uz mogućnost nadogradnje.
  • Ovaj model namenjen je pre svega rastućim firmama koje planiraju proširenja.

Šta uključuju osnovne knjigovodstvene usluge?


Većina knjigovodstvenih agencija nudi malim firmama osnovni paket usluga kao početni nivo saradnje. Iako se detalji mogu razlikovati od agencije do agencije, postoji nekoliko uobičajenih usluga koje se gotovo uvek podrazumevaju:

  • Evidentiranje poslovnih transakcija, koje uključuju unos ulaznih i izlaznih računa, prometa na žiro računu i blagajni.
  • Vođenje knjige prihoda i rashoda, za preduzetnike koji vode jednostavnije knjige.
  • Obračun poreza i doprinosa za vlasnika, što je posebno važno za preduzetnike i paušalce.
  • Priprema i predaja poreskih prijava, odnosno mesečnih, kvartalnih i godišnjih poreskih obaveza.
  • Godišnja poreska prijava i bilansi, što se zapravo odnosi na kreiranje završnhi izveštaja koji se predaju APR-u i Poreskoj upravi.
  • Podrška i savetovanje u okviru osnovnog paketa u meri koja se odnosi na svakodnevne obaveze (ne uključuje poresko planiranje ili kompleksnije analize).

Da li su osnovne usluge dovoljne za većinu malih firmi?

Odgovor na ovo pitanje zavisi od tipa poslovanja, pravne forme i planova za rast. Osnovne usluge najčešće su dovoljne:

  • Paušalcima, jer oni nemaju obavezu vođenja poslovnih knjiga, pa su njihove potrebe minimalne. Dovoljno je mesečno praćenje uplata i obrada poreskih rešenja.
  • Preduzetnicima bez zaposlenih, ako posluju u malom obimu i nisu u sistemu PDV-a, najčešće im je dovoljan osnovni paket uz povremenu konsultaciju.
  • Firmama koje tek počinju poslovanje, u ranim fazama, dok je broj transakcija nizak i struktura jednostavna.
  • Firmama sa stabilnim i nižim prometom, koje nemaju intenzivni rast, zalihe ili izvoz, i gde nema potrebe za kompleksnim izveštajima.

Kada osnovne usluge nisu dovoljne?

  1. Ako imate zaposlene: Potreban je redovan obračun plata, vođenje M-4 obrazaca, prijave i odjave radnika i izveštaji za fondove.
  2. Ako ste u sistemu PDV-a: Mesečna PDV prijava i vođenje PDV evidencije izlaze izvan okvira osnovnog paketa.
  3. Ako poslujete u delatnostima sa robom (trgovina, proizvodnja, ugostiteljstvo): Vođenje magacina, izrada kalkulacija, popis zaliha i druga dokumentacija zahtevaju napredniji nivo knjigovodstva.
  4. Ako sarađujete sa inostranstvom (uvoz/izvoz): Carinska dokumentacija, devizno poslovanje i međunarodne fakture zahtevaju dodatno znanje i obradu.
  5. Ako planirate investicije, kreditiranje ili tražite partnere: U tom slučaju potrebni su precizni finansijski izveštaji, analiza tokova gotovine i poreska optimizacija i ništa od ovoga nije deo osnovnog paketa.

Pitanja za knjigovođu – Šta obavezno da pitate pre početka saradnje? (FAQ)

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Koncept Team (@konceptteam021)

Pre nego što angažujete knjigovođu ili knjigovodstvenu agenciju, obavite detaljan razgovor sa osobom ili predstavnikom agencije i postavite prava pitanja kako biste osigurali jasnoću, preciznost i transparentnost saradnje.

Dobra komunikacija na početku sprečava nesporazume i dodatne troškove kasnije.

Šta je tačno uključeno u osnovni paket usluga?
Da li paket pokriva sve zakonske obaveze ili se neke usluge dodatno naplaćuju (npr. završni račun, PDV prijave, obračun plata)?
Kako se formira cena usluge i šta je osnov za njenu promenu?
Da li se obračunava fiksno ili po broju transakcija, zaposlenih, dokumentacije? Da li cena raste ako se poveća obim posla?
Da li je završni račun uključen u cenu ili se posebno naplaćuje?
Završni račun je obavezna godišnja obaveza, mora da vam bude jasno ko ga pravi, kada i po kojoj ceni.
Koliko brzo odgovarate na pitanja i kako komuniciramo?
Koji su vam, kao klijentu, komunikacioni kanali dostupni? Koliko brzo se mogu očekivati odgovori? Imate li opciju zakazivanja konsultacija?
Imate li iskustva sa mojom vrstom delatnosti?
Iskustvo knjigovođe u određenoj delatnosti može značiti bolji uvid u specifične potrebe vašeg biznisa.
Ko je konkretno zadužen za moj dosije i da li imam kontakt osobu?
Da li imate ličnog knjigovođu ili se sve obavlja timski? Bitno je znati kome se direktno obraćate.
Kako postupate u slučaju greške i ko snosi odgovornost?
Važno je znati ko je odgovoran ako dođe do poreske greške, zakašnjenja ili nepravilnosti.
Koji softver koristite i da li imam uvid u podatke?
Transparentnost i mogućnost uvida u stanje finansija u realnom vremenu su važni, naročito kod virtuelnih knjigovođa.
Kako se štite moji podaci i dokumentacija?
Ko im ima pristup, kako se čuvaju podaci, da li postoji back-up i kako se poverljivo komunicira.
Postoji li ugovor i koje su mogućnosti raskida saradnje?
Jasno definisan ugovor štiti i vas i knjigovođu. Pitajte koliko traje period saradnje i kako izgleda raskid.

Ne ustručavajte se da pitate sve što vam nije jasno. Dobar knjigovođa ne samo da zna zakone i propise, on zna i kako da ih vama objasni, jednostavno i bez ostavljanja prostora za nedoumice.

Vaša firma zaslužuje transparentnog i pouzdanog finansijskog partnera.

Vaš posao zaslužuje finansijsku podršku

Žena analizira finansijske izveštaje i beleži podatke uz digitron i fascikle, u kontekstu podrške u vođenju poslovnih finansija
Siguran biznis mora biti jasan, uredan i u skladu sa zakonom

Na kraju cele priče, budite iskreni prema sebi – iako ste možda do sada uspevali da budžet, poreze, fakture i ostalo držite pod kontrolom, koliko vam je zaista vremena to oduzelo?

Da li je ušteda koju ostvarujete time što trošite vreme i energiju na vođenje finansija za svoj biznis opravdana?

Koliko ste sigurni da je sve urađeno kako treba? Koliko vam stresa to stvara?

Sva ova pitanja mogu da dovedu do odgovora da li vam je finansijski saradnik potreban ili nije.

Ako ste vlasnik male firme i želeli biste da se malo više bavite svojom idejom i strašću iz kojih je biznis i nastao, dobar knjigovođa će vam u tome pomoći. Tako ćete bukvalno ,,prodisati” jer će taj jedan zaseban posao koji svaki biznis vuče za sobom, preći na drugu osobu ili agenciju.

Osim toga, sigurnost u poslovanju je uslov da vam biznis stoji na čvrstim temeljima, da bude transparentan, uredan i potpuno legalan. Sve to postići ćete znatno brže i lakše uz angažovanje saradnika koji će se pobrinuti za finansije vaše firme.

Moguće je da vas knjigovođa ipak neće koštati toliko koliko mislite. Istražite, pitajte, zovite redom, tražite preporuke.

Možda već od sutra, ili od sledećeg meseca jednostavno ponovo budete vlasnik firme koji ima podršku da donosi pametne i informisane odluke.

Zato, ako želite da radite pametnije i lakše, vreme je da sebi obezbedite stručnu finansijsku podršku, jer vi i vaš posao to zaista zaslužujete.